Widoczna z odległości

Popularne przysłowie mówi, że reklama jest dźwignią handlu. Bez niej  trudno wyobrazić sobie działanie współczesnego rynku. Przedsiębiorcy poszukują najskuteczniejszych nośników reklamowych. Internet to okazja pozyskania wielu odbiorców i możliwość wielokrotnego odtwarzania reklamy. Klasyczna prasa notuje drastyczne spadki w sprzedaży, ponieważ odbiorcy czytają gazety na ich stronach internetowych. Wadą reklam telewizyjnych jest przerywanie programów i długie filmy reklamowe. Poza tym widzowie coraz więcej filmów i programów oglądają przez internet. Formą reklamy dopasowaną zarówno do potrzeb klienta i przedsiębiorcy jest reklama zewnętrzna.

Zalety reklamy zewnętrznej

 

Outdoor jest optymalną formą reklamy z punktu widzenia przedsiębiorcy i potencjalnego nabywcy. Dociera do masowego odbiorcy i w sposób długofalowy na niego oddziałuje. Reklama zewnętrzna nie jest jednorazowym środkiem do przekazywania treści, wysyła bodźce do konsumenta za każdym razem, kiedy obok niej przechodzi. Przekaz reklamowy na billboardzie, szyldzie, neonie, plakacie, banerze, wiacie przystankowej jest oszczędny pod względem treściowym i stwarza pozytywne wrażenie wizualne. Reklama zewnętrzna jest bezpośrednią łącznością z konsumentem – klient dostrzega ją i patrzy na nią mimo woli. Ze względu na rozmiar jest widoczna z dużej odległości. Reklama zewnętrzna jeszcze bardziej przykuwa uwagę, jeżeli jest zlokalizowana w pobliżu często uczęszczanych miejsc, np.: galerii handlowych, modnych klubów, obiektów sportowych, szkół, kościołów, czy atrakcji turystycznych. Kolejną zaletą reklamy zewnętrznej jest  powszechność – użytkownik widzi jedną reklamę kilka razy w ciągu dnia, więc utrwalą ją sobie w pamięci. Reklama zewnętrzna charakteryzuje się długookresowością – jest dostępna przez długi czasu dla wielu odbiorców. Informacje o wydarzeniu umieszcza się w miejskiej przestrzeni minimum kilka dni wcześniej. Produkty i usługi reklamuje się przez co najmniej parę tygodni.

Reklama niskobudżetowa

Wartością reklamy zewnętrznej jest niewielki koszt produkcji.  Jednakowe materiały reklamowe mogą być dystrybuowane w całym mieście, województwie lub kraju. Reklama dociera do wielu osób przez określony czas.  To sprawia, że koszt produkcji reklamy zwraca się wielokrotnie. Im więcej odbiorców, tym większy zasięg i pewność, że znaczna część osób, która widziała reklamę, skorzysta z danego produktu/usługi/ zaproszenia na wydarzenie. Reklama zewnętrzna przekłada się na zyski reklamodawcy.

 

Wady reklamy zewnętrznej

Reklama w przestrzeni miejskiej jest narażona na wandalizm i niszczenie. Plakaty są zrywane, billboardy i banery są oblane farbą i cięte. Czas przyswajania treści przez odbiorcę jest krótki, ale taką samą reklamę widzi kilka razy dziennie. Powtarzalność reklamy ma swój minus – konsument jest zirytowany tym, że ciągle ogląda ten sam przekaz. Wadą reklamy zewnętrznej jest bardzo duża ingerencja w krajobraz miejski, ustawianie reklam w pobliżu zabytków, placówek oświatowych, w parkach, co sprawia wrażenie bałaganu. Reklamy są umieszczane blisko siebie, co powoduje wrażenie przesytu i chaos informacyjny. Reklama zewnętrzna budzi sprzeciw ekologów, ponieważ do jej produkcji zużywa się bardzo wiele chemikaliów. Aby reklama była wieczorami widoczna z dużej odległości, musi być podświetlona. Pochłania to ponadto  wielkie ilości prądu, co jest sporym problemem w miastach i jest uznawane za marnowanie energii. Mocno krytykowane jest umieszczanie reklam świetlnych w pobliżu zabudowań, ponieważ zakłócają one mieszkańcom nocny odpoczynek.

 

Prawne regulacje w kwestii reklam zewnętrznych

Kwestie prawne związane z reklamami zewnętrznymi reguluje „prawo budowlane”. Reklama zewnętrzna nie może być umieszczana na budynkach zabytkowych, jeżeli mogłaby spowodować uszczerbek dla danego obiektu. Zakazane jest umieszczanie reklam o treści dyskryminacyjnej, szowinistycznej, nacjonalistycznej, nakłaniających do przemocy lub wywołujących nieuzasadniony lęk. Reklama zewnętrzna nie może zawierać treści i obrazów wprowadzających konsumenta w błąd ani naruszać zasad uczciwej konkurencji. Zabronione jest odwoływanie się do przesądów i wykorzystywanie łatwowierności dzieci. Jeżeli reklama zawiera podtekst erotyczny, to nie może być ustawiana w odległości poniżej 500 metrów od żłobków, placówek oświatowych, placów zabaw i klubów młodzieżowych. Reklamy zewnętrznej nie wolno umieszczać na ogrodzeniach szpitali i cmentarzy. Materiały reklamowe wykorzystywane w przestrzeni publicznej muszą zawierać dane właściciela reklamy. Reklama zewnętrzna nie może nawoływać do działań wojennych, dokonywania przestępstw, czy ataków terrorystycznych.

 

reklama zewnętrzna

Reklama zewnętrzna upowszechniła się na ulicach polskich miast.  Społeczeństwo przyzwyczaiło się do jej obecności. W wielu miejscach reklamy zewnętrznej jest za dużo i rzeczywiście wywołuje wrażenie chaosu. Z drugiej strony jest najbardziej bezpośrednią formą kontaktu z odbiorcą, trafia do świadomości społeczeństwa i ubarwia szare miejskie krajobrazy. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *