Aktualizacja 15 września 2022
Jak poprawić pozycjonowanie strony na WordPressie? WordPress jest najpopularniejszym kreatorem stron internetowych. Swoją renomę zyskał dzięki przejrzystemu panelowi klienta, nieskończonej ilości wtyczek oraz obszernym możliwościom SEO. Posiadasz witrynę na WordPressie i zastanawiasz się, jak poprawić jej widoczność w Google? Sprawdź, co musisz zrobić, aby zoptymalizować podstrony w swojej witrynie i wyświetlać się w organicznych wynikach wyszukiwania wyżej niż konkurencja.
Analiza słów kluczowych wg WordPress
Niezależnie od tego czy Twoja strona jest stworzona w Wordpresie czy przy pomocy innego narzędzia, optymalizacja treści pod słowa kluczowe powinna być pierwszym krokiem zmierzającym do poprawy pozycji witryny w Google. Nie musisz tego jednak robić ręcznie, pomogą Ci w tym profesjonalne i intuicyjne wtyczki, takie jak Yoast czy Rank Match. Dzięki nim szybko i sprawnie uzupełnisz swój tekst o frazy kluczowe w poszczególnych akapitach, treści oraz opisach meta.
Zanim przejdziesz do wtyczki musisz dokonać szczegółowej analizy fraz przy pomocy zewnętrznych programów, np. Plannera Słów Kluczowych i wybrać słowa, które mają sporą popularność oraz niewielką konkurencyjność.
Optymalizacja treści pod SEO – Yoast
Wtyczka Yoast pomaga przedsiębiorcom na własną rękę pozycjonować swoje strony. Jej obszerna analiza pomaga dostosować treść pod Google, tak aby zwiększyć szanse na pojawienie się podstrony w TOP50, a nawet TOP10. Pod interfejsem z opublikowaną treścią dostajemy dostęp do panelu SEO, w którym należy wpisać frazę kluczową, na którą chcemy pozycjonować witrynę. W wersji premium można dodać również podobne frazy, ich odmiany oraz synonimy. Wtyczka pokazuje nam czy ilość słów kluczowych na tekst jest optymalna. Możliwe jest również wyświetlenie miejsc, w których użyliśmy danej frazy. Yoast bada nie tylko częstotliwość użycia słowa czy wyrażenia, ale także jego rozmieszczenie – im bardziej równomierne w treści, tym lepiej.
Dodatkowo uzyskujemy informację, czy fraza została już przez nas użyta (np. w poprzednim tekście), a także czy warto byłoby gdzieś ją dodać. Wtyczka analizując całą treść przekazuje nam również swoje spostrzeżenia, czyli kombinacje słów, które pojawiają się w treści najczęściej. Jeśli pokrywają się one z wpisaną przez nas frazą kluczową, to jesteśmy na dobrej drodze do optymalizacji tekstu pod Google.
Oprócz słów kluczowych wtyczka informuje nas, czy tekst, który zamierzamy opublikować jest odpowiedniej długości. Dzięki temu uchronimy się przed tzw. thin content, czyli mało wartościową treścią. Ważne, aby nie sugerować się w pełni wskazówkom dotyczących wielkości tekstu. Istotna jest samodzielna analiza konkurencji i publikowanych przez nich artykułów. W niektórych przepadkach wystarczą nam treści o długości 3000 zzs, w innych konieczne będzie stworzenie wpisu 3 razy dłuższego.
Warto zwrócić też uwagę na parametr zewnętrznych i wewnętrznych odnośników. Yoast pokazuje, że wystarczy jeden link w obrębie strony i jeden do zewnętrznego miejsca, aby podstrona dobrze pozycjonowała. Jednak w wielu przypadkach takie działanie może być niewystarczające. Odnośniki powinniśmy wstawiać z umiarem, gdy tylko są konieczne, ale jednocześnie tak, aby cały artykuł nie stał się jednym wielkim linkiem.
Pozycjonowanie stron w WordPressie, a opisy meta
Opisy meta to niezwykle istotne elementy w pozycjonowaniu stron. Uzupełnienie ich w WordPressie jest niezwykle proste dzięki użyciu przejrzystego panelu CMS. Yoast bada długość tych treści, a także wskazuje czy użyliśmy w nich wybrane wcześniej frazy kluczowe.
Pierwszym opisem meta będzie meta title. Jest to tytuł strony, który wyświetla się, gdy witryna pojawia się organicznych wynikach wyszukiwania. Powinien on jednocześnie zawierać frazę kluczową, a także w jakiś sposób zachęcać użytkownika do kliknięcia w link. Pod nim znajduje się meta description. Jest to krótki opis strony i tego, co się na niej znajduje. Meta description powinno mieć długość około 160 znaków. Gdy będzie za krótkie Google może stwierdzić, że jest bezwartościowe i w ogóle go nie wyświetli, a gdy za długie to utnie jego część. Warto wspomnieć, że wyszukiwarka czasem nie wyświetla stworzonego przez nas opisu meta. Zamiast tego pojawia się w wynikach losowo wybrany fragment tekstu ze strony ze słowem kluczowym. Dzieje się tak wtedy, gdy Google uzna, że meta description nie odpowiada frazie kluczowej wpisanej przez użytkownika.
W trakcie przeprowadzania działań zmierzających do poprawy pozycjonowania strony internetowej w WordPressie należy też przejrzeć dodane do stron obrazki. W pierwszej kolejności sprawdźmy ich wielkość i jeśli jest ona zbyt duża, skompresujmy obrazek. Pomogą nam w tym zewnętrzne programy, które zmniejszają rozmiary grafik bez utraty na jakości. Następnie sprawdźmy, czy opublikowane obrazki mają opisy meta. W tym celu wystarczy wejść w ustawienia obrazka i sprawdzić, czy pole opis zostało uzupełnione. Powinno się w nim znaleźć słowo kluczowe, jednak przy jego konstruowaniu dbajmy także, aby wyrażenie opisywało to, co faktycznie znajduje się na zdjęciu.